Put od početne ideje ka njenoj realizaciji zahteva mnogo truda, napora, a popločan je i brojnim izazovima i nedoumicama. Šta mislite kako se ljudi odluče za sopstveni biznis? Najčešće im je dosta toksičnog radnog okruženja koja truje lični život, i uzrokuje mentalni i emocionalni nemir. Takođe imamo i one koji nisu ni potražili posao jer se još uvek ,,pronalaze” nakon završene škole ili fakulteta.
Za početak- možete sve!
Verovatno su vas učili da nema hleba bez motika, ili da ste krenuli ranije ne biste ni kasnili, u suštini kakva su nam uverenja takav nam je život. Ako u posao ,,ulazite” sa razmišljanjem da se uložen novac neće isplatiti ili da vaše usluge niko neće koristiti, verovatno će biti tako.
Ipak sve počinje ali se ne završava motivacijom. Potrebno je da imate odgovarujući biznis plan koji sadrži: rezime, menadžment i oganizacija, poizvod/usluga (predstaviti konkurentske prednosti), marketing plan (podaci koji se odnose na kupce, konkurenciju i granu kojoj biznis pripada), startegija konkurentnosti, plan izvođenja i operativni plan, finasijski plan, plan rasta i razvoja. Često biznis plan može biti ometen našom željom za uspehom.
Većina na početku ne želi nekoga da zaposli jer osim što je to finansijski trenutno neizvodljivo, plaši se kako da prenese nadložnost na nekog drugog. Nažalost kada se toliko ,,upetljamo” u posao u želji da sve ispadne savršeno, shvatimo da nemamo vremena ni za šta drugo, a da nismo razvili biznis. Zato se zapitajte: Šta bi trebalo da usavršim i na šta najviše trošim vreme? Koja aktivnost mi donosi najveću zaradu?
Marketinški plan deo je biznis plana. Preduslov za uspeh je da kupci moraju znati za proizvod, a ukoliko ne ulažete u marketing, male su šanse da ćete to postići. Važan deo marketinskog plana je vizija, u momentu kada zapadnete u krizu ili razmišljanje da li ćete uspeti setite se zašto ste počeli.
SWOT analiza
Swot analiza je skraćenica od četiri engleske reči i znači snaga, slabost, mogućnost i pretnja. Ona omogućava menadžmentu da razvije strategiju na temelju relevantnih informacija o proizvodu ispitujući ga prema gorepomenutim kriterijumima.
Finansijski je ujedno najsloženiji deo posla. Ovde bi trebalo navesti sredstva koja je potrebno nabaviti, ali i izvore finansiranja, kao i analizu potencijalnih rashoda i očekivanih prihoda.
Pre ili kasnije morate organizovati sistem koji će funkcionisati bez vas. Što znači da morate osposobiti ljude oko vas da rade svoj posao na način koji smatrate da je najbolji za vašu firmu. Dostigli ste poslednju fazu onda kada samo donosite odluke.
Uvek čitajte i dodatno se edukujte, zato obavezno preporučujemo kupovinu knjiga koje vas uče kako da postavljate i ostvarujete ciljeve i kreirate proizvode koje će ljudi obožavati.